Andy Weir: A marsi - Nem félünk a könyvektől!

2016. október 21., péntek

Andy Weir: A marsi

Eredeti cím: The Martian
Nyelv: magyar
ISBN: 9786155514333
Eredeti megjelenés: 2011.
Kötésmód: ragasztott kötött
Oldalszám: 358
Kiadta: Fumax Kiadó

Fülszöveg: Hat nappal ezelőtt Mark Watney az elsők között érkezett a Marsra. Most úgy fest, hogy ő lesz az első ember, aki ott is hal meg.
Miután csaknem végez vele egy porvihar, ami evakuációra kényszeríti az őt halottnak gondoló társait, Mark a Marson ragad. Még arra is képtelen, hogy üzenetet küldjön a Földre, és tudassa a világgal, hogy életben van - de még ha üzenhetne is, a készletei elfogynának, mielőtt egy mentőakció a segítségére siethetne.
Bár valószínűleg úgysem lesz ideje éhen halni. Sokkal valószínűbb, hogy még azelőtt vesztét okozzák a sérült berendezések, a könyörtelen környezet vagy egyszerűen csak a jó öreg "emberi tényező".
De Mark nem hajlandó feladni. Találékonyságát, mérnöki képességeit és az élethez való hajthatatlan, makacs ragaszkodását latba vetve, rendíthetetlenül állja a sarat a számtalan leküzdhetetlennek tűnő akadállyal szemben. Vajon elegendőnek bizonyul-e leleményessége a lehetetlen véghezviteléhez?

"(…) Nem gondoltam, hogy a laptopnak baja lehet odakint. Ez csak elektronika, nem igaz? Elég meleg marad arra a rövid időre, amíg szükségem van rá, levegő pedig egyáltalán nem kell neki.      Azonnal meghalt. A képernyő még azelőtt elsötétült, hogy kiléptem volna a légzsilipen. Mint kiderült, az „L” az „LCD”-ben annyit tesz, hogy „likvid”. Gondolom, vagy megfagyott, vagy elpárolgott. Lehet, hogy írok majd egy vásárlói értékelést. „A terméket a Mars felszínére hoztam. Nem működött. 0/10”."

Vélemény:
Manapság egyre többször van az, hogy látok egy filmet vagy filmrészletet, esetleg sorozatot, amiről kiderül, hogy könyv alapján készült és onnantól addig nem nyugszom, amíg el nem olvasom. Pláne ha tetszik is. Itt annyiban más a helyzet, hogy már a film előtt is hallottam a könyvről, kíváncsivá tett a sok jó értékelés, aztán volt szerencsém belepillantani a film legvégébe és akkor már biztos voltam benne, hogy én ezt a megnézés előtt el szeretném olvasni. Így hát beszabadultam a legközelebbi könyvesboltba...

És egy filmes borítós újabb kiadás jöttem ki. Persze váratott magára egy ideig az olvasás, de ez talán csak fokozta az érdeklődést. Egy kicsit amúgy féltem is tőle, mert sok helyütt olvastam, hogy tele van tudományos leírással, amihez bevallom nulla agyam van és ki szeretne egy elméletben szórakoztató irodalmat lexikonnal a kezében olvasni? Szerencsére az aggodalmam alaptalannak bizonyult.

A főszereplőnk, Mark Watney lényegében egy Marson ragadt MacGyver, aki a (tudományos) trükközésével igyekszik életben maradni és hazajutni a Földre. Tényleg elég sok az ötletelés, ahol megbizonyosodhatunk róla az amúgy botanikus-mérnök Mark igazából kémiából is zseni és mindemellett még vevő az irodalomra és a kilátástalanságban sem veszít az optimizmusából. No meg persze vicces! Számomra azért kisebb csoda, hogy nem bomlott meg az elméje kissé azok után, hogy mennyi időt volt kénytelen egyedül tölteni egy egész lakatlan bolygón, de ebbe nem kötnék bele.

A cselekmény annak ellenére, hogy nem mondható a legpörgősebbnek, mégis érdekes volt és képes volt végig szórakoztató maradni s bár tudtam mire számíthatok a végkifejletet illetően, mégis olvastatta magát. Szerettem a váltakozó helyszíneket, illetve karaktereket is. Jó volt egy kicsit bepillantani a NASA zárt ajtói mögé, még ha a valóság lehet teljesen más is. Ezekből a részekből kicsivel többet is el tudtam volna viselni.

Most már csak annyi van vissza, hogy a filmet is végignézzem, elejétől a végéig és jól kiderítsem, hogy mennyire sikerült hűnek maradni a könyvhöz, illetve vissza tudják e adni azt a jó.hangulatot, ami olvasás során végig megvolt. (És szenzációs új posztokhoz támadt így ötletem... :O)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése